Tomas Mačiulaitis, „Finbee Verslui“ vadovas
Nors už lango dar vasara, smulkiajam verslui jau metas pradėti galvoti apie Kalėdas. Priešingu atveju išauga pavojus pakliūti į dažnus, deja, ir patyrusiems verslininkams būdingus spąstus – pasiruošimą pradėti per vėlai ir susidurti su neplanuotais iššūkiais, verčiančiais keisti verslo strategiją.
Skolinimasis norint tinkamai pasiruošti šventiniam laikotarpiui – visiškai natūralus ir verslo logiką atitinkantis sprendimas. Daugeliu atvejų savo apyvartinių lėšų nepakanka tam, kad būtų galima iš anksto užsipirkti pakankamą prekių kiekį, paleisti rinkodaros kampanijas ar atsiskaityti su tiekėjais – ypač kai realios pajamos iš šventinio laikotarpio ateina tik po jo. Todėl papildomas finansavimas tampa ne laikina išeitimi, o apgalvota ir tikslinga priemone augti. Ir čia tikrai nekalbu apie probleminius verslus – priešingai, tai dažniausiai daro tie, kurie planuoja plėtrą, investuoja į konkurencinį pranašumą ir nori maksimaliai išnaudoti švenčių potencialą.
Susiduriame, kad smulkieji verslai dažnai atideda finansinį pasiruošimą šventėms iki vėlyvo rudens. Atrodytų, taip elgiasi tik nepatyrę, tačiau praktika rodo, kad net ir ilgą laiką veikiančios įmonės kartais susizgrimba per vėlai. Tiksliau, nepalieka rezerve laiko tam tikroms klaidoms ar neatitikimams finansavimo paraiškose taisyti, dėl ko verslo paskolos neretai negaunamos taip operatyviai, kaip norėtųsi, skiriama suma būna mažesnė nei realūs poreikiai, o įmonėms tenka skubotai keisti planus ar net atsisakyti dalies jų.
Paprastai didžiausias šurmulys dėl finansavimo šventėms pasiruošti prasideda rugsėjo viduryje. Rugsėjis ir spalis – intensyviausi mėnesiai, ypač mažmeninės prekybos, e. komercijos, restoranų, kavinių, įvairių dovanų gamintojų sektoriuose. Kadangi prekių užsakymai ir pristatymai gali užtrukti 1–2 mėnesius, vėluojantys verslai rizikuoja tiesiog nespėti laiku pasiruošti.
Visgi atsakingai planuojantiems prekių papildymą ar marketingo kampanijas, rugsėjis jau netgi per vėlus metas, tad geranoriška rekomendacija ir patarimas – pradėti kuo anksčiau. Tai padės išvengti skubotų, neapgalvotų sprendimų ir netgi finansiškai nuostolingų pasekmių.
Verslo paskolos poreikis auga
Mūsų duomenys rodo, kad finansavimo paraiškų skaičius prieš šventinį laikotarpį per pastaruosius kelis metus sparčiai auga – štai šiemet, panašu, fiksuosime net 60 proc. augimą. Vidutinė paskolos suma svyruoja tarp 25–30 tūkst. eurų, nors dažnai verslai tikisi gauti gerokai daugiau.
Pinigai dažniausiai naudojami atsargoms papildyti, reklamos kampanijoms ir laikinam personalui samdyti. Pastaruoju metu auga ir logistikos bei sandėliavimo finansavimo poreikis.
Trumpalaikės paskolos (iki 12 mėn.) šiuo laikotarpiu yra populiariausias pasirinkimas, o ypač verslams reikšminga tampa galimybė pirmas įmokas atidėti iki 3 mėnesių – tai padeda koncentruotis į sezono metu augančius pardavimus.
Dažniausios klaidos kreipiantis paskolos verslui – skubėjimas ir netikslūs duomenys
Nors paskolą galime pasiūlyti ir per vieną darbo dieną, didžiausias iššūkis slypi kitur – paraiškose neretai pasitaiko klaidų ar neatitikimų, kurių išsiaiškinimas užtrunka. Dažniausiai tai kyla ne dėl blogos valios, o tiesiog iš nežinojimo arba paprasčiausio neatidumo.
Netiksliai pateikta informacija – viena dažniausių priežasčių, kodėl finansavimo procesas užtrunka. Vis dar neretai pasitaiko neatitikimų finansinėse ataskaitose, pavyzdžiui, kai balanse turtas nesutampa su įsipareigojimais. Todėl šioje vietoje verta dar kartą atkreipti dėmesį, kad visi duomenys būtų tikslūs, atitiktų realią įmonės situaciją ir apskaitos taisykles. Pelno (nuostolio) ataskaita taip pat turi atspindėti tikras pajamas ir būti susieta su nepaskirstytu pelnu. Tai padės sutaupyti laiko ir greičiau gauti finansavimo pasiūlymą.
Dar vienas neretai pasitaikančių atvejų yra ir įmonių vengimas pateikti pilną informaciją apie savo veiklą. Tačiau tai būtina, kad kredito analitikai suprastų Jūsų verslo modelį ir finansavimo poreikius. Nebijokite atvirai papasakoti apie savo planus, tai leidžia kur kas geriau įvertinti situaciją ir pasiūlyti tinkamiausią finansavimą.
Neretai prieššventiniu laikotarpiu finansavimo kreipiasi įmonės, kurios įsteigtos vos prieš mėnesį ar kelis, dar negeneruojančios pajamų. Suprantama, jaunoms įmonėms finansavimas yra gyvybiškai svarbus, tačiau paprastai įmonė veiklą turi vykdyti tęstinai bent 3 mėnesius ir būti sugeneravusi apie 15–20 tūkst. eurų apyvartą. Pradėdami veiklą pasistenkite iš karto atsakingai įvertinti galimybes užtikrinti veiklos tęstinumą ir gerą kredito istoriją. Svarbu suprasti, kad finansinis partneris privalo įvertinti galimą riziką, įskaitant ir tai, kaip paskola bus grąžinta.
Taip pat matome, kad mažesni verslai ne visada gerai apgalvoja, ar jie pajėgūs pasiskolinti tam tikrą sumą. Pavyzdžiui, susiduriame, kai smulki įmonė teikia paraišką 100 000 eurų finansavimui keliems mėnesiams, tačiau tik sudėliojus preliminarų grafiką pamatoma, kad paskolos verslui įmoka yra didesnė nei gaunamos pajamos, tokiu atveju paskolos aptarnauti tiesiog nepavyktų. Tad, prieš teikdami finansavimo paraišką, įvertinkite pinigų srautus bei jau esamus įsipareigojimus. Dažnu atveju finansavimo suma yra apytiksli įmonės vidutinei mėnesio apyvartai.
Ir dar vienas svarbus priminimas – šventinis sezonas mėgsta staigmenas, o jos dažnai kainuoja. Todėl verta dar planavimo etape numatyti eilutę nenumatytoms išlaidoms.
Kalėdos dažnam verslui tampa pelningiausias metų laikas. Tad pradėti jam ruoštis laiku, o dar geriau – turint šiek tiek laiko rezervo – apgalvotas protingas žingsnis, leidžiantis įgauti didelį konkurencinį pranašumą.
Smulkiesiems verslams primename apie galimybę pasiskolinti palankesnėmis sąlygomis pagal Europos Sąjungos ir Europos Investicijų Fondo „InvestEU“ programą.